Vanliga frågor - och svar
Här försöker vi sammanställa några av alla frågor vi får och svar vi ger. Du hittar även många svar och information under respektive produkt här på hemsidan. Svaren vi har här får betecknas som generella och i vissa fall förenklade. Hittar Du inte svar på just Din fråga? Tveka inte att kontakta oss.
Jag bor i Stockholm kan ni komma hit och hjälpa mig?
Nej, vi arbetar lokalt i Jönköpingsregionen. Vi har inte möjlighet att arbeta i hela landet. Se gärna ditt lokala företag på www.solskyddsforbundet.se
Om jag beställer från er kan ni skicka det till mig då?
I viss mån har vi leveranser till övriga landet. Vi försöker svara på frågor och lämna pris på produkter i mån av tid. Dock så går vår lokala marknad i första hand! Vårt egenproducerade Maxi Balkongskydd har vi många återförsäljare av runt om i Sverige. Se mer om det på https://balkongskydd.com/
När vi skickar produkter från oss så använder vi DHL Service Point där du hämtar och betalar hos deras ombud.
”Konsumentköplagens ångerrätt gäller inte specialtillverkade varor. Du kan alltså inte (på flertalet av våra produkter) ångra ditt köp av oss efter vi fått din beställning. För mer information: Lagen om distansavtal, 2 kap §11.”
Kan jag dela upp betalningen?
Ja, vi arbetar med Ecster för sk. räntefria avbetalningsköp. Du får komma in i butiken så skriver vi en ansökan tillsammans. Läs mer på Ecsters sida här...
Om jag beställer hur lång tid tar det innan jag får produkterna?
Det är lite olika leveranstid på produkterna. Vanliga persienner tillverkar vi på ungefär en vecka. Annars kan man säga att det tar från tre veckor eller 15 arbetsdagar innan produkterna är på plats. Men det kan skilja mellan produkterna och våra leverantörer.
Utomhus
Vävar
Kan jag byta väven på mina befintliga markiser?
Läs vårt svar här...
Varför är det en söm på markisväven? Bleks väven?
Jag tycker att det ser ut som veck på min nya markisväv - väven "bubblar"sig - färgen ser olika ut än den gjorde på provet - andra vävfrågor
Läs riktlinjerna för bedömning av vävarna här...
Kan man tvätta en markisväv?
Ja det går bra. Först och främst rekommenderar vi torrborstning för att få bort så mycket lös smuts som möjligt. (Vi brukar använda en bilborste som man har till att borsta bort snö från bilen med) Var försiktig vid sömmarna. Sen kan man tvätta väven med mild tvållösning och ljummet vatten. Skölj av med vatten noggrant och låt väven torka innan den rullas in. Vi säljer även ett tvättmedel som rekommenderas av vävtillverkare. Vid fläckar kan kemiskt ren bensin användas utifrån fläcken och in.
Motor och automatik
Kan jag ändra inställningarna på fjärrkontrollen?
Javisst, ladda ner RTS-handboken för äldre installationer här... eller RTS-handboken för nyare installationer
här...
Jag kör ner markisen, men efter en liten stund går den upp igen. Vad är det för fel?
När det gäller nyare installationer kontrollera att solfunktionen är avstängd och att automatiken är satt i halvautomatiskt läge på endast vind/off. Är den på helautomatiskt läge kommer solen ta överhand och köra markisen enligt solvärdet. Kontrollera vilket som är inställt genom att trycka kort på den runda knappen längst ner (om du har RTS). Antingen lyser den vid sol/on eller vid vind/off. Har du en spak för auto/man så ser du var den står.
För att styra den manuellt måste solfunktionen stängas av. Det gör du på fjärrkontrollens runda knapp längst ner (om du har RTS). Håll den intryckt tills markiserna reagerar med en kort rörelse och lysdioden flyttar sig till andra sidan där det bara är en vindflöjel/off. Gör likadant när du vill att de ska vara helautomatiska (till sol/on) igen. Är det flera kanaler på fjärrkontrollen så det är fyra ljusdioder ovanför den runda knappen? Då håller du inne den runda knappen ett kort tag tills två av ljusdioderna lyser samtidigt. Gör sen samma som ovan.
Kontrollera om du har till exempel en skakvakt monterad på terrassmarkisen. Batterierna kan behöva bytas ut. Likaså om du har en batteridriven solsensor eller vindsensor, byt ut batterierna.
Är det äldre installation så kan det vara något problem med vindsensorn. Om inte vindsensorn har rört sig under en viss tid så kan funktionen spärras och markiserna köras in av säkerhetsskäl.
Min fjärrkontroll är död! Den lyser inte det minsta och inget händer när jag trycker på den! Vad gör jag nu?
Byt batteri! På baksidan av fjärrkontrollen sitter små skruv för att lossa bakstycket och komma åt att byta. I Somfys RTS fjärrkontroller, används knappcellsbatteri med beteckning CR2430. På andra typer av fjärrkontroll är det nog enklast att öppna och titta efter. Vi kan rekommendera Batterilagret här i Jönköping. De brukar kunna fixa alla möjliga batterier.
Varför står det på offerten jag fått att det är exklusive elinstallation?
Motoriserade produkter ska kopplas in av behörig elektriker om det är nyinstallation. Vissa produkter kan du som har "nödig kännedom" själv koppla in. Även om vi har den "nödiga kännedomen" så utför vi som företag inte några elarbeten. Läs gärna mer på www.elsakerhetsverket.se
Vi kan dock förmedla kontakten till en elektriker som är van att arbeta med våra produkter. Men vilken elektriker som helst kan koppla in våra produkter. Är det vi som monterar produkterna så ställer vi också in alla grundinställningar på automatik, motorer och fjärrkontroller.
Någon sa att det ska vara arbetsbrytare monterad vid varje markismotor. Stämmer det?
Ja! Vi rekommenderar att det sätts en arbetsbrytare så man kan enkelt bryta strömmen till varje motor. Det underlättar om man behöver göra något arbete med motorn och det är enkelt för t.ex fönsterputsaren att stänga av motorn så produkten inte går ner när det utförs arbete vid fönstret. En säkerhetsdetalj alltså. Och eftersom det ofta är gummikabel på motorerna så måste de ändå "dosas av" för att gå vidare med annan kabel.
Hitta bruksanvisningar till de vanligaste sensorerna och motorerna för utomhusprodukter här...
Markis
Jag tycker att min gamla markis börjar bli trög att fälla ner. Jag har ett band som jag hanterar den med. Vad är det för fel?
Det kan vara några olika saker som har hänt med markisen. Dels kan det vara armarna som inte har kvar någon fjäderspänning. Då är det inget som hjälper till att få markisen att falla ut. Det kan vara en bussning som är sönder som gör att den inte rullar så lätt. Vissa bandlås nyper åt om man inte håller bandet rakt under låset.
Min terrassmarkis var utfälld när det blåste för mycket. Nu har en av vikarmarna gått sönder. Går armen att laga?
Nej, vi kan inte laga armen. Det behövs nya armar till markisen och du får byta båda eftersom de säljs parvis och att det kan vara skillnad på fjäderspänst i nya och gamla armar. För att se vilken arm som du ska ha så tar du måttet på fyrkantsprofilen som löper i bakkant på markisen. Vanligast är 40x40 mm profil men det har även funnits 35x35 mm m.fl. Sen behöver vi även veta hur infästningen ser ut i fronten för att kunna hitta rätt armar.
Öglan där jag vevar markisen ut och in med har gått sönder kan jag köpa endast öglan?
Nej, vi tillhandahåller inte bara öglan. En ny växel är det som gäller.
På veven som jag använder till att veva markisen ut och in har kroken gått sönder. Kan man köpa en ny krok?
Det blir en ny vev som du får köpa. Vi brukar ha flera olika längder på lager.
Inomhus
Persienn
Min persienn är som en solfjäder och går inte dra upp. Vad kan jag göra?
Byt linor! Antagligen har en lina gått av eller är på väg att gå av. Vill du göra det själv så kan du köpa linor av oss. Annars kan du komma hit med persiennen så gör vi det i fabriken. Vi kan även komma hem till dig och göra det på plats. Vissa persienner byter vi inte lina på.
Det går inte vinkla persiennen.
Har du en persienn som sitter mellan glasen eller frihängande med en vridstång i vitt eller brunt så är det troligen wiren som har gått sönder. Byt wire!
Är det en frihängande med en glasstav som du reglerar persiennen med så är det dags att byta växelhuset. Som alltid så finns det många modeller på marknaden. Vi tillhandahåller reservdelar på det som vi säljer men det finns andra vi inte kan hjälpa till med att laga.
Det är en stor glipa mellan lamellerna i persiennen. Det verkar som att något gått sönder som håller lamellen uppe.
Byt persienn! Vi lagar inte trasiga stegband.
Ni har monterat nya persienner hos mig och satt upp flera knoppar som linan ska snurras upp på. Så har jag inte det på de andra persiennerna som jag har.
Det beror på ett EU-direktiv om barnsäkerhet som gäller sen den 4 september 2014. Vi måste göra persiennerna barnsäkra och det innebär b.la. att inga linor som kan innebära kvävningsrisk får hamna på en höjd understigande av 150 cm från golvet. De extra linhållarna är till för att du ska snurra upp linan som riskerar att hamna för långt ner.
Rullgardin
Jag har köpt en rullgardin för mörkläggning. Men det kommer ju in ljus runt om!
Ljus kan vara lite besvärligt. Man kan jämföra ljus med vatten. Så fort det finns en minsta glipa så rinner både vatten och ljus in. För att helt och hållet stänga ute allt ljus är vi inne på rätt avancerade lösningar. För de flesta så räcker det oftast med att stänga ute så mycket som de vanliga produkterna kan erbjuda. För att minimera ljuset så brukar man överlappa genom att gå lite utanför fönstret med produkten men det skiljer sig åt på modellerna. Rullgardinen bör även vara underrullad så den kommer så nära fönstret som möjligt. Sen kan man uppleva att det kommer in mycket ljus vid sidan eftersom väven inte släpper genom något ljus. Man relaterar helt enkelt till en mörkare omgivning men rummet är totalt sett mörkare så man ofta får tända lampan för att se.
Jag har en rullgardin med kulkedja vid sidan som reglerar höjden. Nu kan jag inte rulla upp rullgardinen hela vägen upp. Den stannar ca 10 cm under och kommer inte högre. Det sitter något på kulkedjan som tar emot.
Det verkar som att väven har kommit runt ett varv för mycket på rullen. Prova att lägga över väven som är för mycket runt röret manuellt med handen. Sen skulle du behöva ett kedjestopp för att förhindra liknande igen.
Jag har redan flera rullgardiner i lägenheten och så köpte jag nyss en till, men den nya rullgardinen har mycket kortare kedja att dra i. Varför är det så?
Det beror på ett EU-direktiv som vi måste följa sedan den 4 september 2014. Alla produkter som tillverkas efter det datumet måste levereras barnsäkrade. Det innebär att inga linor eller kedjor som kan innebära kvävningsrisk får finnas på en höjd understigande 150 cm från golvet.
Kulkedjan på min rullgardin har delat på sig.
På nya rullgardiner med kulkedja så är det oftast en barnsäkring som ska göra så att kulkedjan delar på sig för att förhindra att barn skadar sig. Du ska enkelt kunna sätta ihop delarna igen. Händer det ofta så är det bra att tänka på hur man drar i kedjan. Försök att dra så att inte det blir för högt tryck så att barnsäkringen löses ut.